9. september 2005

Största muliga tyssssnad....



Mandag. Kommer pesende og sliten inn på rommet etter å ha vært hjemmefra i fjorten timer. Tråkker gående av meg skoene på vei inn. Slenger veska i sofaen og styrter bort til stereoannlegget. To sekunder seinere er Goldfrapp på vei ut i rommet og inn i øregangene mine.

Legger meg ned på sofaen, men finner ikke rytmen til ”Utopia”. Øyet finner ikke feste på veggen, og pusten slår seg ikke ro. Og så innser jeg det. Etter tolv timer med tørrprating, jobbsnakking, seriøse samtaler, fire nyhetssendinger på radio, tre timer mp3 i headsetet og en time i telefonen med ei venninne, er lyden det første jeg skrur på når jeg kommer hjem.

Om morgenen famler jeg etter fjernkontrollen til stereoanlegget i samme bevegelse som jeg skrur av vekkerklokka. Jeg våkner til nyheter, hører musikk mens jeg står på badet, har lyder rundt meg på jobb. Lydene er der hele døgnet. Og mange av dem har jeg faktisk valgt å ha der selv.

Så nå har jeg skrudd av verden. I øyeblikket hører jeg på lyden av ingenting. Lyden av ingenting er kjøleskapet som durer, regnet mot ruta og en og annen dør som går igjen. Kjedelige lyder kanskje, men gode. Og beroligende. Faktisk mer beroligende enn Goldfrapp.

Jeg tror jeg må være flinkere til å skru av verden litt oftere. Og med det første kjøper jeg et sett oransje ørepropper.

4 kommentarer:

Kristine Kleppo sa...

hey! Du har samme stereoanlegg som meg. Det rocker, ikke sant? Jeg er veldig glad i mitt, tørker støv av det så ofte jeg kan!

Åse Toril sa...

Jah, et Yamaha CDX-E400!

Jeg forguder det, det er veldig enkelt med få knapper (praktisk for rotehuer som meg), med *fantastisk* lyd. Egner seg godt på studenthjem fordi lydbildet er like rikt selv om man ikke spiller høyt.

Kjøpte det for to år siden og hadde egentlig krav til at det skulle koste under 5000 kroner og ha cd-skifter. Jeg kjøpte til 5500 kroner uten fancye cd'skiftere, men bra lyd.

Og ja, de høytalerne SPISER støv.

Anonym sa...

Hvis man tar opp en kasett med stillhet og spiller den på full guffe i et bråkete rom, blir det stille i rommet da? (Stjålet fra "Sterke meninger" i Dagbladet)

Thomas sa...

Nei, det blir et jævla leven!