8. juni 2005

Ferieprinsipper




Etter interrailer i Øst- og Vesteuropa med varighet på en måned hver, impulsive roadtriper til Stockholm og Gøteborg, endeløse bussturer til Hviterussland og Baltikum, og busstur til St.Petersburg gjennom Finland, har jeg erfart at pengene strekker langt når man lever på kakskiv med smøreost på tube og ligger i 40-mannskupé. Slik får man heller penger til å oppleve, gå i museer, være på kunstutstillinger, dra med bussen til gokk uti ødemarka. Disse turene har gitt meg mye. Derfor hadde jeg bestemt meg for å leve etter et lite, men ufravikelig prinsipp: Om jeg er så heldig å ha ferie, skal jeg aldri ALDRI "sløse" bort pengene mine på en chartertur til Syden. Er jeg solhungrig, tar jeg heller toget/flyet til den franske rivieraen og bor hos venner av familien jeg bodde hos i Paris, eller finner et billig vandrerhjem.

Men når haglet spretter ned i Volda og det er to uker til eksamen, er det lett å kaste alle prinsipper på danskebåten.

Så nå har jeg pakket Sydenkofferten, med stor S. Bikinier, badesandaler og bøker (takk til Surnadal folkebibliotek som sponser meg med bøker fordi jeg har brukt alle pengene på en restplass til Kypros). Om en halvtime drar jeg!

Etter at Silje, Astrid og jeg har slanget oss i den hvite sanden ved et azurblått hav en ukes tid, kommer jeg til å være i Oslo en drøy uke.

Det betyr at bloggen min og jeg tar ferie en stund. (Nå skal man ikke se bort i fra at jeg kanskje kommer med et innlegg før jeg er hjemme i Todalen heller, prinsipper er jo som kjent til for å brytes). 29.juni kommer vi tilbake i en brun (og bedre?) versjon.

Inntil da får alle venner og lesere, og dere som av en eller annen merkelig grunn har vært innom bloggen min uten å kjenne til meg, ha en riktig god ferie.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg lurer veldig på hva den gule tingen på bildet er...

Heidi sa...

God tur, Åse Toril!

Åse Toril sa...

Endelig tilbake til gamlelandet etter en fantastisk avslappende ferie! Oppdatering av blogg kommer så snart jeg kommer hjem, og det er nok en stund til enda!

Håvard: Den gule tingen er en slik ting man har og ikke vet hvorfor man har eller hvor man har fått, og er totalt nyttesløs. Men jeg tror denne badeballen/puta var noe jeg fikk putta i posen av ekspeditøren jeg kjøpte en bikini av. Jeg klarte ikke å blåse den opp, så den ligger igjen på en eller annen søppelfylling på Kypros - et illustrerende eksempel på "bruk- og kast samfunnet" - eller i dette tilfellet "få og kast-samfunnet".