27. mai 2005

Lesepausetidsfordriv




Etter å ha sett disse spørsmålene på bloggene til Heidi og Jane i klassen min, bekrefter jeg gladelig myten om at journalistspirer/bloggere er høye på seg selv. Har tatt en lang lesepause for å svare på noen totalt uinteressante spørsmål som er adskillig morsommere å svare på for meg, enn å lese for dere.

1.Ta den boken som ligger nærmest deg, slå opp på side 18 og finn den fjerde linjen. Hva står det?
Skulle ønske jeg hadde noe mer fancy og høykulturelt å vise til, men akkurat nå er det pensum som gjelder: ”…naturvitenskap til del, og han føyer til..”, siste linje i et avsnitt av Sigurd Allerns bok ”Når kildene byr opp til dans”.

2: Strekk ut venstrearmen så langt du kan. Hva berører du først?
To oransje telysestaker med utbrente lys og sotkant.

3: Hva var det siste du så på TV?
Dagsrevyen kl 19.00 i går kveld

4: Uten å kikke, hvor mye tror du klokka er?
11.28

5: Nå kan du se. Hvor mye ER klokka?
11.28. Ok da, jeg kikket.

6: Bortsett fra PC-en din, hva kan du høre akkurat nå?
Stay Tuned med Anja Garbarek, samt den evinnelige pipinga fra kjøleskapet mitt, og den koselige brumminga fra fryseskapet.

7: Når gikk du sist ut av huset? Hva gjorde du?
I går kveld klokka 20.00. Skulle på kollokvie/kaffeslaberas hos Eva og Guro.

8: Hva så du på før du kom til denne websiden?
Dette høres wannabe-intellektuelt ut, men jeg var innom Le Monde og oppdaterte meg på franske nyheter.

9: Hva har du på deg?
Et skotskrutete skjørt som moren min kjøpte på en eller annen dyr butikk for 30-40 år siden, svart genser og svart strømpebukse.

10: Drømte du i natt?
Husker ikke noe fra natta, men i går ettermiddag (ettermiddagssøvn er en fin vane). Drømte om at jeg gikk ut av lesesalen og traff ei jente som gikk i klassen min på ungdomsskolen (og ikke har sett mer enn et par ganger senere). Hun var ikke akkurat noe skolelys da hun gikk i klassen min, men nå satt hun altså krumbøyd over bøkene i biblioteket på Høgskulen i Volda. – Ka gjer du her?, spurte jeg. Og hun svarte ”e læs e pensum. 4000 side i minutte”, før hun dreide samtalen over på hva jeg holdt på med. Dermed kunne jeg opplyse om at ”e ha slutta å læssa” fordi jeg ”ikkje lika å stat på eksamen”. Jau..rollebytte. Og et snev av sannhet, for da klokka var 1330 i går gikk jeg sant nok ut fra lesesalen fordi jeg var drittlei etter t10-timersdagen min i forigårs, og heller ville drikke trakterkaffe hjemme enn pulverkaffe på lesesalen.

11: Når lo du sist?
For tre timer siden da jeg så meg selv i speilet og oppdaget den latterlige hønsereirsveisen jeg hadde pådratt meg i løpet av natta.

12: Hva henger på veggen(e) i det rommet du befinner deg i?
Ojoj, tunga rett i munnen, less is more er et ukjent begrep for meg… Over pulten henger seks postit-lapper og noen andre hvite lapper med henholdsvis ting jeg må huske, og noen små dikt. På veggen til høyre for meg, henger en magnettavle med med diverse utrivelige regninger og trivelige foto. Bortenfor magnettavla: liten kalender med svarthvitt-foto av franske fotografer, og en overfylt Ikea-bladholder i stål (samme stil som magnettavla). Over senga henger et maleri Ingvild har malte til meg som julegave i fjor, og over sofaen henger to innrammede reproduksjoner av Picasso og Monet, kjøpt (og sett) i Eremitasjen i St.Petersburg. Videre har jeg fått plass til en lysestake på veggen, og på døra inn til kjøkkenet henger et batikktrykk jeg har laget selv. Bak denne døra er kleskapet, og der henger tre bilder av Robert Doisneau,- blant annet det berømte ”Kysset”, som er det mest romantiske bildet jeg vet om.

13: Sett noe snålt i det siste?
Jeg så jo meg selv i speilet i stad, se spørsmål 11.

14: Hvilken film så du sist?
Tilsammans på 14’ pc-skjerm.

15: Hva ville du kjøpt først dersom du ble mangemillionær over natten?
Flybillett til Paris.

16: Fortell meg noe om deg selv som jeg ikke vet.
Jeg fikk Ng i heimkunnskap til jul i 7.klasse. Jeg skulle bli karrierekvinne og der passet husmorrollen dårlig inn. Men tidene forandrer seg, og nå er målet å bli karrierekvinnehusmor.

17: Hvis du kunne endre én ting i verden, uavhengig av politikk eller skyld, hva ville det vært?
Fryktelig politisk korrekt: MEN en jevnere fordeling av ressurser mellom land, verdensdeler og folk ville automatisk ha ført til at vi hadde blitt kvitt en del andre problemer også.

19: Liker du å danse?
Oh yes, man. Og helst med en mann.

20: Driver George Bush virkelig på med Dick Cheney?
Det aner jeg ikke, men hadde jeg vært Bush og skulle ”drive på” med politisk uspiselige personer i amerikansk politikk, hadde jeg heller valgt Condoleezza Rice, stålkvinnen som får Jern-Erna til å blekne.

21: Hvis ditt første barn blir ei jente, hva skal hun hete?
Aner ikke. Med stor I.

22: Kunne du tenke deg å bo i utlandet?
Har jo allerede bodd sju måneder i Paris. Men drar gjerne til et land i Afrika, der jeg skal bli en todalsk krysning av Tomm Kristiansen og Karen Blixen.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Wild guess:

"stat på eksamen" = Stå på eksamen?

Åse Toril sa...

Korrekt. Eller enda verre, slik jeg snakket før jeg begynte på ungdomsskolen i kommunesenteret i surnadal og ubevisst fikk et "penere" språk: "STAINN på eksamen" ;)