7. november 2005

Midt i plan(e)ten

Når ting går litt på tverke, er det litt greit å kunne si at i dag, i dag har jeg reddet et liv.

Litt beskjedent kan jeg nok si at jeg har et husmorgen. Baking og stryking og vasking - det er tingen for en kommende karrierekvinne som skal leve i tiden og forvente effektivitet.




Ikke når det kommer til blomster. På blomster er jeg et null. Jeg har hatt husfred, krekling, rørslyng, rugosa rurita og jeg vet ikke hva. Én etter én har de fått sin siste hvile på kompostdynga. Til og med kaktusen greide jeg vanne ihjel.

Men jeg har en fredslilje. Takket være den nyoppdagne geniale "putt-en-diger-brusflaske-med-vann-i-potta-og-du-overlever-juleferien"-metoden, har den faktisk overlevd feriene i Volda.




Enn så lenge. Da jeg dro hjem på tidagersturné til Nordmøre og Trondheim, glemte jeg nemlig overlevelses-resepten før jeg dro. Og hr. Fred og Fordragelig hang svært tungt med hodet da jeg kom ned. Trist måtte jeg innse at dagene hans var talte. Nok en plante i søpla. Men hei! Prøv da. Pøs på med en liter vann. Og i ettermiddag, sånn rundt klokka seks, skjedde det et under. Planten min er vekket til live!

OK, det var jeg selv som nesten drepte planta mi. Og om det var den som reddet dagen min eller jeg som reddet den, er ikke godt å si. Men det er fint å føle at man har reddet liv. Kongens hedersmedalje for heltedåd og livredding nå? ;)

4 kommentarer:

Thomas sa...

Bra jobba, Åse T. Ellers har jeg et knalltips: Når du skal hjem på ferier, ta med deg planta di og overgi den i din mors varetekt til du drar tilbake! Dét gjør underverker, det.

Unknown sa...

Moren min har en fredslilje fra før hun giftet seg, for 24 år siden, og den er hun ganske så stolt av. Din burde absolutt ha en sjanse. Gift deg, så holder bryllupsdagene orden på hvor lenge du har hatt den :)

Åse Toril sa...

Thomas&Helene: Dersom jeg *både* gifter meg *og* forærer planten i mors varetekt, DA bør den da ha garanti for å leve resten av livet! Dersom jeg ser den henger med hodet igjen, gjør jeg det ;)

Anonym sa...

Kongen har fortenstmedaljar, Carnegie har eit heltefond. Til orientering.

Bra gjort, forresten.